-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41947)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16917)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7995)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26870 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

بماذا تنصحون الفتاة الإثني عشرية التي ترغب في الزواج مع الشاب من أهل السنة وتقول أن المعيار في الصلاح هو القرآن الذي يقول إن أكرمكم عند الله أتقاكم ، وآيات كثيرة أخري تبين صفات المؤمن ؟ وثانياً ما المقصود بالمؤمن ، وما الفرق بينه وبين المسلم ؟
جواب سماحة الشيخ حسن الجواهري :
1 ـ إن المعيار في الصلاح هو القرآن الكريم والسنة النبوية فإذا ثبت الصلاح من السنة فلا بدّ من الأخذ به كالقرآن الكريم ، لأن السنّة مبيّنة وموضّحة للقرآن الكريم ، وهذا مجمع عليه عند أهل الإسلام . وليس من الصحيح المقولة القائلة : حسبنا كتاب الله .
2 ـ ننصح الفتاة الإثني عشرية في مسألة الزواج مع شاب من أهل السنّة بما ذكرته الروايات الواردة في المسألة عن الإمام الصادق (ع) عن النبي (ص) إذ قال الإمام الصادق : « إن العارفة التي تعرف امامة الأئمة الاثني عشر لا توضع إلي عند عارف » وفي بعض الروايات تعليل لذلك : « بأن المرأة تأخذ من أًدب زوجها ويقهرها علي دينه ».
وتبعاً لهذه الروايات وأمثالها إنقسم الفقهاء الشيعة ( الإثني عشرية ) إلي قسمين : قسم يمنع من زواج الفتاة الإثني عشرية من مخالف من أهل السنّة . والقسم الأخر : يجوز الزواج علي كراهية .
والإحتياط مع القول الأول
وأما القول الثاني فهو مختص بما إذا لم يخف علي الزوجة من الضلال أما مع خوف الضلال عليها ، فيحرم ذلك الزواج كما ذهب إلي ذلك الإمام السيد الخوئي رحمه الله والسيد السيستاني حفظه الله تعالي .
كما أن القول الثاني مختص أيضاً : بما إذا لم يكن المخالف ناصبيّاً ( وهو المعلن بعداوته لأهل البيت ) أو مغالياً ولذا قال صاحب الجواهر بالنسبة إلي التخصيص الثاني :
« إن جميع فرق الإسلام التي لم يثبت لها الكفر بنصب أو غلوّ أمة واحد يشتركون في التناكح بينهم والتوارث وغيرهما من الأحكام والحدود » ومعني ذلك : أن الكافر الناصبي والمغالي لا يجوز التزوج معه .
أما الفرق بين المؤمن والمسلم فهو الفرق بين الأيمان والإسلام كما ذكرت ذلك الروايات المرويّة عن أهل البيت عن النبي ( ص ) منها ما رواه سماعة قال : قلت للإمام الصادق (ع) :
أخبرني عن الإسلام والإيمان أهما مختلفان ؟
قال : إن الإيمان يشارك الإسلام . والإسلام لا يشارك الإيمان . فقلت فصفهما لي؟ .
فقال : الإسلام : شهادة أن لا إله إلاُ الله والتصديق برسول الله (ص) وبه حقنت الدماء وعليه جرت المناكح وعلي ظاهره جماعة الناس .
والإيمان : الهدي وما يثبت في القلوب من صفة الإسلام وما ظهر في العمل به والإيمان : أرفع من الإسلام بدرجة .
إن الإيمان يشارك الإسلام في الظاهر والإسلام لا يشارك الإيمان في الباطن وان إجتمعا في القول والصفة ».
هذا هو الفرق بين المؤمن والمسلم في أول الشريعة.
أما المؤمن المعتقد بامامة الأئمة الإثني عشر والمسلم هو من لا يعتقد بذلك . فهو اصطلاح متأخر عن أول زمان الشريعة.
فيكره تزوج العارفة المؤمنة بالمخالف إذا لم يخف عليها الضلال ولم يكن أو المخالف ناصبياً أو مغالياً وأما مع خوف الضلال فلا يجوز وكذا إذا كان المخالف ناصبياً أو مغالياً .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.